Pénzügyi tudatosság konferencia

Pénzügyi tudatosság konferenciát tartott pénteken a Pénziránytű Alapítvány a Pénzügyminisztériummal együttműködve a Magyar Nemzeti Bankban. A tanácskozáson és az azt követő módszertani foglalkozásokon a Pénziránytű Iskolahálózat általános és középiskoláinak 140 tanára vett részt.

Balogh László, a PM helyettes államtitkára a pénzügyi oktatás fejlesztésére megalkotott hétéves (2017-2023) nemzeti stratégiát mutatta be. Arról beszélt, hogy új, egyre bonyolultabb pénzügyi termékek jelennek meg a piacon, szinte minden döntésünknek van pénzügyi vonzata. A Fintech (financial technology) által lehetővé vált impulzív vásárlás veszélyeire hívta fel a figyelmet, hiszen ma már okoseszközünkön percek alatt vehetünk fel személyi kölcsönt.

A Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum főigazgatója, Varga Zoltán a Pénzügyi és vállalkozói ismeretek tantárgy bevezetésének tapasztalatairól beszélt. Ez a tantervi változtatás azért volt fontos, mert a szakképzési programok kétharmada nem tartalmaz pénzügyi ismereteket. Kívánatos a vállalkozói kompetenciák erősítése, hiszen egy 2017-es KSH felmérés szerint a 15-24 évesek 77 %-a nem dolgozna szívesen önálló foglalkoztatási formában.

Sz. Pap Judit az alapítvány pénzügyi kultúrával kapcsolatos kutatásait elemezte. A vizsgálat ezer fős reprezentatív mintán, a 18-79 éves magyar lakosság körében, OECD módszertan szerint készült. Eszerint a lakosság 60%-ának nincsenek olyan pénzügyi tartalékai, amelyek három hónapon túl lehetővé tennék a „túlélést” betegség vagy munkahely elvesztése esetén. A megkérdezettek negyede érti, mi a kamatos kamat. A családok csak korlátozottan képesek megfelelő mintát adni gyermekeiknek a mindennapi pénzügyek intézésében.

Maruzsa Zoltán, az EMMI helyettes államtitkára arról beszélt, hogyan fognak megjelenni a mindennapi pénzügyi nevelés lehetőségei az új NAT-ban (a matematika, a földrajz, az állampolgári ismeretek és a technológia és tervezés kerettantervekben).

A délutáni választható szekciófoglalkozásokon a Pénzügyi és vállalkozói ismeretek tantárgy új elektronikus tananyagát mutatták be, illetve IT alapú tanulásszervezési eljárásokat ismerhettünk meg, mint a digitális puzzle, szókereső, keresztrejtvény, gondolattérkép, tankocka, tesztkészítő alkalmazások, feladat megosztása QR-kóddal, fotóanimáció és plakátkészítő sablonok.

Győri Judit