Tehetséggondozás

2017.  szeptember 20-án Sikó Dezső a Kecskeméti Bólyai János Gimnázium fizika tanára rendkívül érdekes, innovatív és hasznos eszközök bemutatását vállalta a természettudományokhoz közeli tanároknak és érdeklődő, tehetséges informatika szakos diákjainknak.

A műhelymunka keretében felhasználható eszközök (digitális multiméterek: MutiLogPRO, MultiLab) számos környezeti paraméter mérésére alkalmasak, a beállítástól függően időzíthető a mérések gyakorisága.  A többféle szenzorral ellátott eszközök a mért adatokat akár az osztályteremben, akár kint terepen gyűjtik, azokat grafikonokon megjelenítik, de képesek a mért értékek rögzítésére, azok adatállományokban való tárolására.

A természettudományos oktatás alacsony óraszámai nem teszik lehetővé, hogy diákjaink itt az iskolában elmélyüljenek a minket körülvevő világ működési mechanizmusaiban. A tanórákon egy-egy problémát megpróbálunk körüljárni, érdekes aspektusain keresztül vonzóvá tenni a témát a fiatalok számára. A fizikai kísérletezés, a környezeti paraméterek mérése, azok változásának szemléltetése és ezekhez az ok-okozati összefüggések feltárása egyik lehetséges módja az oktatásnak. A bemutatón felsorakoztatott eszközök számos érdekes kísérletre, mérésre adnak lehetőséget, színesítve ezzel a fizika órákat.” – vélekedett Dr. Hal Viktoné matematika-fizika szakos tanárnő.

“Programozóként a mérési adatok elérése és feldolgozása mozgatta meg a fantáziámat. Számos érdekes kisalkalmazást tudok elképzelni, amely a környezetünkben mért adatokat felhasználva működik. Ötletadóként néhány példa máris eszembe jutott: Reggelente megmérhetnénk a csapvíz minőségét, s ha nem megfelelőnek találjuk, máris irányíthatnánk egy automatikus üzenettel a diákokat a büfébe ásványvizet vásárolni… Vagy tanári mobilalkalmazásként el tudom képzelni a tanórai zajszint mérését, s ha ez egy bizonyos érték fölé emelkedik, a mobiltelefon különleges visító hanggal jelezhetne a diákoknak, hogy a tanóra az elmélyülésre való… :-) A viccet persze félre téve, csak a diákok fantáziája szabhat határt annak, hogy a környezetünkben mérhető adatokra milyen programot írunk. Technikailag az informatikus diákjaink  képesek erre, s ezen mérőeszközök használatával valódi problémamegoldásra ösztönözhetjük őket.”- mondta Gugánné T. Ágnes informatika tanár az előadást követően.

A diákok véleményét legjobban persze az tükrözi, hogy már az előadás során szívesen és érdeklődve vették kézbe a mérőeszközöket, digitális bennszülöttként nem idegenkedtek azok használatától, szinte rutinosan kezelték akár az eszközt, akár a hozzá tartozó szoftvereket. Röpködtek az ötletek, hogy mit, és hogyan kellene mérni…

Köszönjük a Sikó tanár úrnak a bemutatót, és reméljük saját eszközként hamarosan találkozhatunk iskolánkban is hasonló digitális mérőeszközökkel mind a tanórákon, mind  szakköri keretekben.

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.