Kódolás hete a Türrben – CodeWeek

A kódolás bonyolult dolognak tűnik, de elsajátítani még annyira sem nehéz, mint megtanulni egy idegen nyelvet. Erről szóltak október 16-21. délutánjai a Türrben. A hét minden napjára valamilyen kódolással kapcsolatos programot szerveztünk, melyen ugyanúgy részt vehettek a mi tanulóink, mint a máshonnan érkező érdeklődő vendégek. Programjainkon közel 150-en jártak, és kaptak ízelítőt a programozás érdekes, élvezetes világából.

Érti a számítógép, amit mondunk?

Hétfőn Dr Várhalmi Antal Miklós tartott előadást a számítógépes beszédfelismerésről. Ízelítőt kaptunk milyen területeken és hogyan lehet alkalmazni a helyi programozók által kifejlesztett ABSONIC beszédfeldolgozó szoftvert.

Hogyan védenek meg a számítógépek?

Kardos István kollégánk lassan 20 éve foglalkozik biztonsági rendszerek fejlesztésével. Keddi bemutatója egy ilyen, komplex rendszerről szólt. A többnyire magyar gyártók különféle érzékelő berendezéseit egy általa fejlesztett szoftver felügyeli, fogadja adataikat és kommunikál a diszpécserrel és a terepen dolgozó hibaelhárító kollégákkal. Többféle riasztási eseményt a tanteremben szimuláló, látványos előadásában elmondta, hogy az iskolában megoldott programozási feladatainkhoz hasonló „építőkövekből” rakta össze a mára közel 400 ezer programsort számláló alkalmazását, mely jelenleg az ország több objektumának biztonságáért felelős.

Fejlesszünk okostelefon alkalmazást!

Mára a legtöbb diákunk zsebében ott lapul egy okostelefon, melynek különféle szolgáltatásait a Play Áruházban található számtalan alkalmazás közül válogatva, majd telefonunkra telepítve használhatjuk. Nem ördöngösség azonban – és akár általános iskolások számára is kipróbálható- saját alkalmazás fejlesztése a mobilunkra. Gugánné T. Ágnes tanárnő az AppInventor ingyenes fejlesztő eszközt hívta segítségül, hogy az első lépéseket megtehessék az érdeklődők ezen az úton. A számítógépen „puzzle darabkák” összeillesztésével programoztunk, majd a telefonra telepítettük az elkészült alkalmazásunkat, amely a telefon beszédgenerátorát „biztatta” működésre, és szólaltatta meg a mobiltelefonokat a diákok által begépelt szövegekkel. Különösen a kisebbek körében volt nagy sikere, a „beszélő” mobiloknak…

Játékprogramozás kicsiknek is!

Csütörtökön Nagyház Szabolcs tanár úr segítségével megismerkedhettünk Koduval, a kis űrlénnyel, akinek a Microsoftos fejlesztőkörnyezet segítségével 3D-s pályát alkottunk a „közlekedésre”. Az alkalmazás vizuális programnyelv használatával segíti a kicsiket, hogy a programozók gondolkodásmódját játékosan elsajátíthassák. A környezet játékosan vezet be a programozási szemléletmódba anélkül, hogy előzetesen bármiféle bonyolult programozási szerkezeteket ismernünk kellene. A foglalkozás végére komoly verseny alakult ki, kinek a programja lett látványosabb.

Robotot a gyerekeknek!

A pénteki Lego Mindstorm robotos foglalkozáson kipróbálhatta a nagyszámú érdeklődő, elsősorban általános iskolás kisgyerek, hogy a megépített robotokat, hogyan lehet előre megírt programokkal irányítani. A résztvevő gyerekek egymást túlkiabálva próbáltak válaszolni a foglalkozást vezető Daka Mónika tanárnő kérdéseire, majd szinte tolakodva siettek kipróbálni, vajon tud-e már fordulni a robotjuk, és tudja-e már emelni a karjait.

Kódvadászat

A kódolás hetét szombaton egy országosan meghirdetett, és Havasi Rita tanárnő által helyben implementált kódvadászat játékkal zártuk. A belváros különböző helyszínein elhelyezett QR kódok megtalálása és beolvasása után egy-egy kódolással kapcsolatos kérdésre kellett válaszolni, majd a térképen jelzett következő helyszínt megkeresve lehetett tovább haladni a „pályán”. A csapatjáték egyrészt az algoritmikus gondolkodás kialakításának fontosságára, de annak egyszerűségére is felhívta a figyelmet, másrészt pedig a gyönyörű napsütéses őszi időben tett városi séta remek szórakozást nyújtott a résztvevőknek.

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.